Systemy ERP i CRM – do czego służą i ile kosztują?

Obecnie system ERP (Enterprise Resource Planning) i systemy CRM (Customer Relationship Management) to dwa typy oprogramowania, które firmy wykorzystują do prowadzenia biznesu. Oba systemy służą do zarządzania procesów zachodzących w firmie, aczkolwiek każde z nich zaspokaja inne jej potrzeby. Pomimo tego systemy te mogą wzajemnie się uzupełniać. Tak więc system ERP I CRM może okazać się przydatny w każdej firmie.

System ERP – co to i ile kosztuje?

System ERP to nowoczesne oprogramowanie, które pozwala kompleksowo zarządzać przedsiębiorstwem. Ponadto system ten obejmuje planowanie i kontrolowanie zasobów w niemal każdych obszarach biznesowych organizacji, takich jak sprzedaż, księgowość, finanse czy magazyn.

Główną jego zaletą jest praca na jednej bazie. Dzięki jednej bazie dane wprowadzane w jednym obszarze stają się natychmiast widoczne pozostałym użytkownikom. Poza tym używanie systemu ERP umożliwia efektowne wykorzystanie wszystkich możliwości firmy. Mianowicie każdy dział posiada dostęp do informacji, a co za tym idzie, zarządzanie swoją firmą i planowanie działań jest w znacznym stopniu łatwiejsze.

Dodatkowo ERP poprawia komunikację, a nawet skraca czas realizacji zamówienia. Oczywiście system ERP powinien być dopasowany do indywidualnych potrzeb każdej firmy, dlatego jego całkowity koszt zakup zależy od wielu czynników. Zatem nie da się jednoznacznie określić, ile kosztuje wdrożenie tego systemu. Warto podkreślić, że na koszt nabycia ERP składają się przede wszystkim koszty licencji, wdrożenia i serwisu oraz infrastruktury. Koszt licencji to cena za zakup poszczególnych modułów systemu ERP. Natomiast koszt licencji dotyczy zakupu serwerów oraz zapewnienia odpowiedniej obsługi sprzętowej. Szukasz rozwiązań chmurowych do swojej firmy? Koniecznie zapoznaj się z Dynamics 365, oprogramowaniem wprowadzonym przez Mirosoft w 2016 roku.

Czym jest system CMR i jaki jest jego koszt?

System CRM to oprogramowanie służące do zarządzania relacjami z obecnymi i przyszłymi klientami. Poza tym CMR nieustannie rozwija się poprzez gromadzenie danych o klientach i ich analizowanie. Należy zaznaczyć, że ten rodzaj oprogramowania wspiera przedsiębiorstwo również poza obszarem sprzedaży, co ma kluczowe znaczenie dla osiągania wysokich wyników biznesowych.

Wśród najważniejszych zalet CRM można wymienić stworzenie uporządkowanej bazy wszystkich klientów i szybsze identyfikowanie ich potrzeb, jak również lepszy monitoring działem sprzedaży oraz marketingu. Naturalnie cena systemu CRM jest zależna od ilości jego użytkowników i wprowadzanych w firmie funkcji. Niewątpliwie im więcej zastosowanych indywidualnych oraz niestandardowych rozwiązań, tym koszty CRM będą wyższe. Jednak bardzo często na początku firmy stopniowo wdrażają system CRM. Z początku jest to podstawowy moduł, który umożliwia zarządzanie bazą klientów i kontrahentami. W obecnych czasach koszt wdrożenia CRM zazwyczaj waha się od 10, aż do 50 tysięcy. Pomimo wysokiej kwoty systemu CMR może on przynieść wiele korzyści dla firmy. Otóż prawidłowe jego wdrożenie pozwoli firmie o wiele wydajniej funkcjonować, a to z kolei przełoży się na zachowanie wysokiego standardu wobec wszystkich klientów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here