Kwalifikacje zawodowe

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników jest jednym ze sposobów rozwoju podwładnych, a także działaniem, które zwiększa konkurencyjność firmy. Dynamiczne zmiany na rynku pracy wiążą się w znacznym stopniu z koniecznością dopasowania się do wymagań danej branży. Dlaczego podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników jest ważne i w jaki sposób to robić? Prezentujemy najważniejsze informacje na ten temat.

Czym są kwalifikacje zawodowe?

Kwalifikacje zawodowe mogą zostać zdefiniowane jako wiedza i umiejętności, które są potrzebne do wykonywania pracy na danym stanowisku 1. Należy zaznaczyć, że wiedza i umiejętności pracownik mogą być mierzone w różnorodny sposób. Niektórzy pracodawcy wykorzystują w tym celu specjalne testy kompetencji i wiedzy merytorycznej, inni koncentrują się na ocenie 180 lub 360 stopni, a jeszcze inni opiniują samodzielnie na podstawie ogólnych osiągnięć pracowników. Zgodnie z obecnymi uregulowaniami prawnymi, obowiązującymi w Polsce, a więc z Kodeksem Pracy i jego nowelizacjami, podnoszenie kwalifikacji zawodowych ma duże znaczenie, jednak nie jest obowiązkiem pracodawcy, ani pracownika. Oznacza to, że firma powinna ułatwić podwładnym podnoszenie kwalifikacji zawodowych, jednak w jaki sposób to zrobi i kogo wybierze, to zależy od woli pracodawcy. W rzeczywistości, zdecydowana większość przedsiębiorstw koncentruje się na tym, aby podwładni podnosili swoje kompetencje, szkolili się i rozwijali, ponieważ jest to korzystne z punktu widzenia finansowego i wizerunkowego firmy, a także ze względu na konkurencyjność organizacyjną.

Dlaczego istnieje potrzeba podnoszenia kwalifikacji zawodowych?

Okazuje się, że badania „Każdy pracownik jest ważny – podnoszenie kompetencji pracowników o niskich kwalifikacjach” wykazało, że zdaniem 75% pracodawców, istnieje duży sens szkolenia takich pracowników, których kwalifikacje są niskie, a więc wykonują prace proste lub szeregowe. Z kolei w przypadku pracowników o wysokich kwalifikacjach, prawie wszyscy pracodawcy uznają, że szkolenie, podwyższanie kompetencji takich osób, ma ogromne znaczenie 2. Okazuje się, że można wyróżnić przynajmniej kilka ważnych przyczyn, dla których istnieje potrzeba podnoszenia kwalifikacji zawodowych:

  1. Pracownicy o wyższych kwalifikacjach mogą przynosić lepsze dochody firmie, ponieważ są w stanie lepiej wykonywać swoje obowiązki, skuteczniej kontaktować się z klientami, efektywniej zarządzać czasem swojej pracy.
  2. Wyższe kompetencje pracownicze są jednym z elementów pozytywnie wpływających na wizerunek przedsiębiorstwa.
  3. Informacje o tym, że firma zapewnia szkolenia, kursy i dofinansowanie pracowników w zakresie podnoszenia kwalifikacji, sprawia, że w trakcie rekrutacji zgłasza się większa liczba kandydatów. Takie informacje mogą być więc częścią employer brandingu.
  4. Pracownicy, którzy mają wyższe kwalifikacje mogą awansować w strukturze firmy, otrzymać podwyżkę, a także negocjować warunki zatrudnienia – podnoszenie kompetencji ma więc znaczenie dla osób zatrudnionych w danym przedsiębiorstwie.

Dotychczasowe badania wykazały, że tylko 38% pracodawców uważa, że kwalifikacje zatrudnionych w firmie pracowników, są odpowiednie do realizacji celów biznesowych, natomiast zdaniem reszty podwładni nie mają wystarczających zasobów kompetencyjnych. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie ma zastanowienie się nad tym, w jaki sposób można podnosić kwalifikacje pracowników. Dużo na ten temat można znaleźć na stronie https://kwalifikacje.edu.pl

Sposoby na podnoszenie kwalifikacje zawodowych

Istnieje przynajmniej kilka sposobów na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników. Przede wszystkim kluczowe znaczenie mają szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne. To właśnie dzięki szkoleniom pracownicy mogą podnosić swoje kompetencje twarde i miękkie. Obecnie coraz bardziej popularne są kursy online, które są ciekawą alternatywą dla szkoleń tradycyjnych. Warto zaznaczyć jednak, że w przypadku wielu kompetencji miękkich wymagane jest spotkanie twarzą w twarz z drugim człowiekiem i uczenie się sposobu zachowania stacjonarnie. Poza szkoleniami i kursami, spore znaczenie mają konferencje branżowe i spotkania z pasjonatami. W trakcie takich konferencji, seminariów, można zdobyć wiele potrzebnych informacji, nauczyć się pewnych umiejętności, przyswoić wiedzę, a także korzystać z doświadczeń innych. W niektórych branżach dobrym rozwiązaniem jest kierowanie pracowników na studia podyplomowe, które są zwykle bardzo praktyczne i umożliwiają zdobywanie kompetencji twardych i miękkich.

1 Ludera-Ruszel, A., Pojęcie kwalifikacji zawodowych w kontekście przepisów o podnoszeniu kwalifikacji zawodowych przez pracowników, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, Seria Prawnicza, Zeszyt 74, 2012.

2 Sas-Badowska, M., Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników na tle nowych regulacji prawnych, Polskie Towarzystwo Profesjologiczne, Uniwersytet Zielonogórski, Problemy Profesjologii, nr 2, 2013.

Kwalifikacje zawodowe
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here